Buzz marketing

Co to jest buzz marketing

Whisper marketing, word of mouth marketing (WoMM), marketing plotki, buzz marketing – pod wymienionymi nazwami kryje się jedna z najskuteczniejszych strategii z obszaru marketingu internetowego. Jest bardziej wiarygodna niż tradycyjne przekazy reklamowe, stanowi również idealne uzupełnienie dla szeroko pojętych działań PR-owych w sieci i pozycjonowania w wyszukiwarkach. Bezpośrednim celem buzz marketingu jest wywołanie dyskusji na temat produktu, usługi bądź konkretnej marki. Przyczynia się to do wzmocnienia rozpoznawalności danej firmy i jej pozycji na tle konkurencji. Sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku w sieci, prowokuje naturalny ruch na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Ułatwia interwencję w sytuacjach kryzysowych – dzięki stałemu monitoringowi możemy szybko i skutecznie zareagować na pojawiające się online negatywne opinie.

Zalety buzz marketingu

Główną i niepodważalną zaletą buzz marketingu jest jego wysoka wiarygodność, wyróżniająca go spośród innych form promocji w sieci. Zamieszczane w Internecie komunikaty nie są jawnym przekazem reklamowym, sprawiają wrażenie opinii wyrażanych przez autentycznych konsumentów. Treść generowana przez użytkownika (ang. UGC – user-generated content) wzbudza znacznie większe zaufanie potencjalnych klientów niż tradycyjne formy reklamy. Według sondażu Nielsen’s Global Trust in Advertising z 2012 roku, przeprowadzonego na ponad 28 000 internautów w 56 krajach (w tym w Polsce), zamieszczane online recenzje i opinie o konkretnych produktach czy usługach stanowią wiarygodne źródło informacji dla 70% badanych.

Buzz marketing daje reklamodawcy szansę na dotarcie do konsumenta w dwóch kluczowych momentach:

na etapie researchu, poszukiwania możliwości rozwiązania problemu

w momencie podejmowania decyzji (z ang. tzw. ZMOT – zero moment of truth), gdy decyzja o zakupie podejmowana jest na podstawie obecnych w sieci recenzji danego produktu czy usługi

 

Cechy dobrego buzz marketingu

Kluczem do sukcesu w przypadku marketingu szeptanego jest opracowanie kompleksowej strategii, z jasno wyznaczonym celem – może to być zwiększenie ruchu na stronie, wspomagania działań SEO, budowa i kontrolowanie pozytywnego wizerunku w sieci, a także tzw. gaszenie pożarów, czyli natychmiastowe reagowanie na wątpliwości internautów oraz negatywne opinie dotyczące naszej marki, produktu czy usługi.

Kolejną niezwykle istotną cechą skutecznej kampanii buzz marketingu jest jej wiarygodność – komunikaty powinny pojawiać się w odpowiednich miejscach w sieci, w stosownym czasie. Istotna jest regularność działań i kreowanie merytorycznych treści, które nie stanowią bezpośredniego komunikatu reklamowego, ale wnoszą pewną wartość do internetowych dyskusji.