Marketing internetowy

Na czym polega e-marketing

Prawidłowo przeprowadzona kampania marketingu internetowego pozwala na efektywne wykorzystanie szans, oferowanych przez stale rozwijające się technologie informacyjno-komunikacyjne. Kompleksowe działania marketingowe w sieci, poparte konkretną strategią, to gwarancja skuteczności, niezależnie od wybranego kanału komunikacji. Reklama internetowa przybierać może rozmaite formy – najpopularniejszą stanowią bez wątpienia banery, nie mniej popularne są także: reklamy wideo, reklamy sponsorowane (np. Google Adwords, wyświetlane nie tylko w samej wyszukiwarce, ale również w sieci reklamowej Google), email marketing, interstitial, SEO czy buzz marketing. Cel kampanii dostosowany jest do indywidualnych potrzeb każdego reklamodawcy. Może to być m.in. zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, ugruntowanie pozycji marki w świadomości konsumenta, poinformowanie klientów o rabatach czy aktualnych akcjach promocyjnych.

Historia marketingu internetowego

Pierwotnie pojęcie marketingu w sieci było tożsame z działaniami, które obecnie określamy mianem mailingu. Aktualnie stanowią one zaledwie jedną z możliwych form reklamy internetowej. Rewolucję przyniósł rok 1993, kiedy to stworzona została pierwsza przeglądarka pozwalająca na wyświetlanie różnego rodzaju elementów graficznych oraz ramek. Dzięki temu komunikat mógł od tej pory przyjąć także formę obrazu, a nie tylko reklam tekstowych, rozsyłanych za pomocą poczty elektronicznej. Dynamiczny rozwój branży trwa nieprzerwanie od drugiej połowy lat ’90. Wraz z rozpowszechnieniem się reklam graficznych stopniowo traciły one swoją skuteczność, co wymusiło dalszą ewolucję i powstanie zupełnie nowych form promocji. W chwili obecnej definicja marketingu internetowego obejmuje różnorodne działania, posługujące się zarówno słowem, jak i obrazem – zaczynając od content marketingu, poprzez inboud marketing, virale, marketing szeptany, aż po wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych.

Marketing internetowy – korzyści

Różnorodność dostępnych form reklamy internetowej pozwala na perfekcyjne dostosowanie jej do własnych potrzeb. Możemy wykorzystać zaledwie jedno z narzędzi marketingu internetowego lub zdecydować się na połączenie kilku z nich, aby zmaksymalizować efekty działania. Główną zaletą kampanii emarketingowych jest ich precyzyjność i szybkość. W stosunkowo krótkim czasie są one w stanie przynieść wymierne efekty, docierając do wybranej grupy docelowej w odpowiednim miejscu i czasie. Publikacja gotowej reklamy to kwestia zaledwie kilku sekund, a od momentu zmieszczenia jej na serwerze jest ona dostępna dla wszystkich internautów, bez ograniczeń geograficznych czy czasowych.