Marketing wirusowy

Reklama jako wirus

Nie daj się zwieść pozorom – mimo skromnych początków, najczęściej w bezpłatnych kanałach internetowej komunikacji (portale społecznościowe, blogi, platformy wideo), wirus w szybkim tempie zatacza coraz szersze kręgi, infekując kolejnych użytkowników sieci. Co więcej, nie robi tego podstępem – sami ochoczo przyczyniamy się do rozprzestrzeniania wirtualnej „plagi”, dzieląc się znaleziskiem z naszymi znajomymi. Mechanizm błyskawicznej multiplikacji działa tutaj równie sprawnie co w naturze. Jednak w przeciwieństwie do biologicznej formy wirusów, ich reklamowa wersja nie przynosi żadnych negatywnych skutków. Internauci dzielą się ze sobą treściami, które sami uznają za wartościowe, emocjonujące lub zabawne, tworząc tym samym niezwykle rozbudowaną sieć odbiorców.

 

Zalety marketingu wirusowego

Marketing wirusowy (ang. viral marketing), znany również jako reklama wirusowa, jest specyficzną odmianą działań promocyjnych w Internecie. Może dotyczyć całości marki lub tylko wybranych usług bądź produktów, dostępnych w jej ofercie. Jego mechanizm napędowy stanowią naturalne ludzkie skłonności do dzielenia się nowymi informacjami. Wykorzystuje plotkę, przyczynia się do kreowania określonych trendów. Ze względu na nieszablonowy i innowacyjny charakter, reklama wirusowa cechuje się niezwykle wysoką skutecznością. Pomaga w budowaniu świadomości marki i pozycjonowaniu jej pośród obecnych na rynku konkurentów. Wpływa na wizerunek firmy, buduje pozytywne skojarzenia, niekiedy wręcz podnosi dany produkt do rangi symbolu. Niepodważalną zaletą tego typu działań marketingowych jest także szybkość rozprzestrzeniania się komunikatu – w mgnieniu oka może on osiągnąć imponujący zasięg.

 

Jak stworzyć skuteczny viral

Pierwszym etapem budowania skutecznej kampanii viralowej jest opracowanie kompleksowej strategii działania. Konieczne jest określenie celu kampanii, zdefiniowanie grupy docelowej i wybranie odpowiednich kanałów komunikacji, pozwalających na dotarcie do pożądanej grupy odbiorców. Idealną platformę do rozprzestrzeniania się reklamy wirusowej stanowią wszelkiego rodzaju media społecznościowe. W założeniu opierają się one o interakcje pomiędzy użytkownikami, dzielenie się różnego rodzaju treściami, które użytkownicy uznają za warte przekazania dalej. Mogą to być komunikaty tekstowe – recenzje, opinie (podobnie jak w przypadku marketingu rekomendacji), wpisy na blogu, statusy czy tweety, ale także różnego rodzaju obrazy – zdjęcia i filmiki, najczęściej stylizowane na amatorskie. Mimo ich pozornie nieprofesjonalnego charakteru nie należy zapominać, że stworzenie skutecznej reklamy wirusowej wymaga niebywałego wyczucia i doświadczenia w branży. Opracowanie kampanii viralowej najlepiej powierzyć sprawdzonej agencji marketingowej.