Promocja sklepu internetowego zdecydowanie nie jest tym samym, co promocja działalności stacjonarnej. Ulotki, plakaty, degustacje…to zdecydowanie nie są narzędzia spójne z koncepcją reklamy online. Miejsca działań powinny być ze sobą tożsame. Dlatego chcąc zwiększyć ruch w sklepie internetowym, należy o nim mówić, pisać, a nawet i śpiewać w sieci. Na szczęście marketing internetowy stanowi jedną z najbardziej rozwiniętych przestrzeni reklamowych. Tutaj w zasadzie, niemożliwie – nie istnieje.
Kim jest konkurencja?
Każdą formę aktywności, mającą na celu promocję, należy zacząć od rozeznania. Nie ma znaczenia czy sklep istnieje na rynku od 10 lat czy od roku. Sytuacja w branży zmienia się z dnia na dzień, czego szczególnie doświadczamy zwłaszcza teraz w dobie pandemii. Czujność przedsiębiorców powinna być dwu-, a nawet trzykrotnie większa niż wcześniej. Warto przyjrzeć się bliżej konkurencji. Analiza pozwoli zdefiniować zakres aktywności konkurentów, dookreślić środki, a przede wszystkim miejsce promocji. Firma powinna odszukać przestrzeń dla siebie. Może się okazać, że właśnie ta niewypełniona ‘luka’, stanie się złotym strzałem reklamowym dla sklepu. Takich niewykorzystanych potencjałów jest na rynku mnóstwo. Zadaniem marketerów jest ich ‘odkopanie’ i przełożenie na własną płaszczyznę.
Kim jest klient?
Wpływ na dobór narzędzi promocyjnych ma również grupa targetowa. Sklep ma działać tak, by dać się znaleźć klientowi. Ten, przeglądając strony internetowe jest zasypywany dziesiątkami ofert. Wśród nich trafiają się jednak perełki, na które szczególnie zwraca uwagę. Ich fenomen polega na personalizacji oferty. Komunikat powinien być tak skonstruowany, by zainteresował, wzbudził ciekawość i zaktywizował. Celem jest więc przekierowanie odbiorcy bezpośrednio do witryny sklepowej. Dlatego też, budując strategię marketingową, warto szczegółowo dookreślić profil konsumenta. Jego zainteresowania, wiek, płeć czy pochodzenie, warunkują przebieg promocji: miejsce, metodę i zasięg.
Siła Wujka Google
Sklep internetowy, podobnie jak stacjonarny, zaistnieje w świadomości klienta dopiero wówczas, gdy ten dowie się o jego istnieniu. Nie wystarczy postawić ‘mury’ strony. Działania aktywizujące powinny być prowadzone na bieżąco i odpowiadać aktualnym trendom reklamowym. O widoczność sklepu w wyszukiwarce Google zadba kampania SEO. Pozycjonowanie buduje się przez słowa klucze szczególnie ważne w reklamie Google Adwords. Firmy mają również możliwość prezentacji swojego asortymentu za pomocą Google Shopping. Tutaj punktem wyjścia w parametrach wyszukiwania nie są już frazy, a kategorie produktowe. Reklama opiera się na wyświetlaniu produktu wraz z ceną, opisem i linkiem kierującym do sklepu. Dodatkowo Google proponuje swoim użytkownikom kampanię remarketingową. Kieruje się ją do klientów, którzy odwiedzili stronę, umieścili produkty w koszyku, jednak ostatecznie nie zrealizowali zamówienia. Nie oznacza to w tym wypadku zakończenia procesu sprzedaży. Dzięki bannerowi promocyjnemu, reklama sklepu pojawi się na innych odwiedzanych przez niego stronach i przypomni o niedokończonych zakupach.
Weryfikacja postępu
Promocja sklepu internetowego to działanie długoterminowe. W odróżnieniu od klasycznych kampanii telewizyjnych lub outdorowych, tutaj na efekty pracuje się miesiącami. Systematyczność to podstawa. Dlatego też elementem podstawowym działań w sieci jest dookreślenie celu. Zdefiniowane KPI wyznaczą oczekiwania oraz terminy, ale również pozwolą weryfikować postępy prac. Miesięczne raporty jasno przedstawią efektywność stosowanych narzędzi.
Każda działalność niezależnie od tego czy ma charakter stacjonarny czy jest prowadzona online, wymaga strategii promocji. Szczególnie w sieci, by zaistnieć w świadomości konsumenckiej, należy zwrócić na siebie uwagę. Natury nie da się oszukać. Jak to zwykle bywa, wygrywa silniejszy, sprytniejszy, a przede wszystkim otwarty na aktualne trendy marketingowo-sprzedażowe.
0 Komentarzy