Marketing szeptany wyróżnia się na tle innych narzędzi współczesnej promocji. Marketingowcy znają go od lat, ale wciąż wiele firm nie potrafi skutecznie się nim posługiwać. Jest to proces wymagający, który, aby był skuteczny, musi być precyzyjnie zaplanowany oraz przeprowadzony z należytą uwagą.
Jak możemy zdefiniować marketing szeptany? Najprościej można określić go jako naturalny przekaz, mający na celu pobudzenie odbiorców do mówienia o marce. Nie kojarzymy go z promocją, a raczej ze swobodną dyskusją rozpoczętą poprzez utajonych przedstawicieli danej firmy. Ma prowokować rozmowy, przywoływać pozytywne skojarzenia oraz zachęcać do interakcji. Dobry busz marketing jest niezauważalny i konsument nie wie, że firma korzysta z tego typu zabiegu.
Zaangażowanie społeczności
Marketing szeptany może przyjmować różne formy. Możemy go oprzeć na komentowaniu i pobudzaniu dyskusji, w której trakcie porusza się tematy ściśle związane z branżą. Dodatkowo można zacząć kreować trendy opierające się na produktach czy usługach konkretnej marki. Wystarczy kilka wypowiedzi na forach, parę ciekawych i merytorycznych artykułów i promocja nie wprost gotowa.
Autentyczność i naturalność to podstawowe warunki, jakie musi spełnić dobry buzz marketing. Neutralne wypowiedzi, rozmowy poradnikowe, kontrowersyjne tematy pozwalają na tworzenie dyskusji i zawiązanie społeczności. Dopiero kolejnym krokiem jest wspomnienie o produktach X, ofercie Y i firmie XYZ. Poprzez takie rekomendacje można dotrzeć do szersze grona odbiorców. Wartościowe i użyteczne artykuły mogą przyciągnąć odbiorców do strony www, gdzie będą oni szukać podobnych treści.
Rankingi produktów
Dobrym zabiegiem wykorzystywanym przez firmy jest tworzenie niezależnych rankingów, testów i recenzji. Oczywiście są one przygotowane w taki sposób, aby pojawił się w nich odnośnik do strony www danej marki. Internauci lubią słuchać opinii innych, recenzje i rekomendacje mają dużą siłę przebicia. Konsument, zanim zakupi dany produkt, szuka opinii na jego temat w Sieci. Zestawienia i testy nie są postrzegane jako reklama, dlatego też ich siła przebicia i oddziaływanie jest znacznie większe niż przy użyciu tradycyjnej, często nachalnej reklamy.
Pomoc eksperta
Marketing szeptany często kojarzy się wyłącznie z utajoną komunikacją. Wypowiedzi nie są utożsamiane z nazwą firmy, a ich forma jest zbliżona do języka statystycznego internauty. Jednak w obrębie whisper marketingu można znaleźć eRzecznika. Kampanie z wykorzystaniem eRzecznika przynoszą bardzo wiele korzyści i mogą znacznie zwiększyć zasięg na stronie firmowej.
Jawny reprezentant firmy, postrzegany jako ekspert, radzi użytkownikom na forach, odpowiada na pytania, wątpliwości i zarzuty. Jest wsparciem tam, gdzie pojawiają się pytania i problemu związane z branżą. Jest to osoba kompetentna, dzięki której wzrasta zaufanie do firmy, a jej wizerunek, jako eksperta jest rozprzestrzeniany w szerszej społeczności.
Współpraca z influencerami
Kolejnym przykładem efektywnej szeptanki jest zaangażowanie do współpracy blogerów, youtuberów, celebrytów, vlogerów i innych liderów opinii. Wpływ takich osób na grono obserwatorów jest niezaprzeczalny i ma bardzo dużą moc. Dodatkowo są oni rozpoznawalni, a ich polecenia mają dużą wartość. Podesłanie darmowego produktu do influencera, zachęcenie do wyrażenia opinii może przynieść nieocenione korzyści i zwiększone zasięgi.
Zaufanie do osób znanych, lubianych i naturalnych jest powszechne, w związku z tym trzeba czerpać z takich kontaktów i starać się przemycić swoje usługi lub towary do świata blogerów, instagamerów, a także vlogerów. Takie zabiegi pozwalają na tworzenie neutralnych recenzji oraz kreowanie trendów na daną rzecz czy usługę. Oczywiście dobór infuencerów nie może być przypadkowy, ponieważ może to przynieść niezamierzone efekty. Należy trafnie obrać kierunek, tak aby całość działań była spójna z ideą firmy i jej branżą.
0 Komentarzy