Każdy przedsiębiorca wie, że należy sprawdzać działania konkurencji. Zakładając działalność każdy z nich robi rozeznanie, gdy tworzy biznesplan, analizuje rynek i szuka na nim swojego miejsca. Tworząc plan marketingowy też warto podejrzeć działania konkurencji, żeby zobaczyć, jak możemy się wyróżnić a także co jest skuteczne. Jednak wielu z przedsiębiorców na późniejszym etapie zapomina o śledzeniu poczynań konkurencji. Skupiają się na własnym rozwoju, na zadaniach bieżących. To błąd, ponieważ nie od dziś wiadomo, że konkurencja nie śpi. Trzymajmy rękę na pulsie, ponieważ wtedy możemy skorzystać.

Cel działań analitycznych i monitorowania.

Dobrze jest korzystać z doświadczeń innych, ponieważ w ten sposób możemy uniknąć błędów, nie ponosząc ich konsekwencji. Warto obserwować co robi konkurencja i jak reagują na to odbiorcy. Jeśli reagują pozytywnie – możemy zacząć prowadzić podobne działania, a jeśli to był błąd i konsumenci zrazili się wtedy mamy jeszcze więcej możliwości. Raz, że unikamy takich działań, a dwa, że możemy wyraźnie odciąć się w swojej reklamie, nawiązać do tego, że my tak nie robimy, u nas to niedopuszczalne.

Co więcej, jeśli konkurencja działa na rynku dłużej niż Ty, możemy się domyślać, że ma przetestowane pewne modele marketingowe i robiąc to, co oni będziemy unikać działania po omacku. Oczywiście nigdy nie lekceważ swoich dobrych pomysłów i eksperymentuj. Może się okazać, że Twoje pomysły są lepsze nić konkurencji i zyskać wdrażając je w życie.

Monitoring rynku również pozwala nam wiele dowiedzieć się o naszej pozycji na nim. Czy jesteśmy liderem, lokalną firmą ekspercką, czy firmą średniej wielkości i zasięgu wojewódzkim? Jakie są nasze przewagi nad konkurencją, a co musimy poprawić. Jakie są opinie o innych firmach – co klienci chwalą, a co im się nie podoba? Wykorzystaj to.

Jak prowadzić analizę konkurencji?

Na początku znajdź swojego głównego rywala, firmę, która działa w podobnym obszarze, dla tej samej grupy konsumenckiej. Potem znajdź tzw. benchmark, czyli stronę internetową, która w twojej branży jest liderem sprzedaży. Taka strona sprawia wrażenie dużego, solidnego przedsiębiorstwa, istniejącego od dłuższego czasu. Często nie jest to prawdą, może istnieć całkiem niedługo, ale jest tak prowadzona, jakby miała niesamowite doświadczenie i była liderem rynku.

Do prowadzenia analiz rynku oraz monitorowania konkurenci jest szereg narzędzi internetowych, płatnych lub darmowych. Jeżeli chodzi o analizę rynku krajowego, polecane są dwa narzędzie, które niestety są płatne, ale za to bardzo skuteczne: Senuto i Semstorm. Można jednak skorzystać z dwutygodniowego, bezpłatnego okresu testowego.

Powinniśmy wykonać analizę widoczności, a potem kliknąć w zakładkę Konkurencja. W wygodnym wykresie portal pokazuje nam konkurencję oraz słowa kluczowe, pod którymi się ona pozycjonuje. Możesz porównać, czy macie wspólne słowa kluczowe. Wiadomo, jeżeli pozycjonujecie się pod tymi samymi hasłami, będzie trudniej „przegonić” konkurencję w wyszukiwarkach.

Semstorm pokazuje nam oczywiście również za pomocą słów kluczowych nasz rynek. Tutaj warto skorzystać z opcji Konkurencja w wynikach organicznych. Pokazuje nam wyniki w okręgach, im większy i umieszczony bliżej prawego górnego rogu- tym strona jest lepiej widoczna w wynikach organicznych.

Jeżeli chcemy przeanalizować linki przychodzące naszej konkurencji, powinniśmy użyć jednego z kilku narzędzi – OSE lub Majestic.

Warto również przyjrzeć się narzędziu Brand24, dzięki któremu możemy śledzić wiele parametrów, między innymi opinie czy wzmianki o nas czy naszej konkurencji.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

1 Komentarz

Mirek · 18 stycznia 2021 o 11:07

Nie wyobrażam sobie aby w obecnych czasach przyglądać się biernie temu co robi konkurencja, nie analizować jej posunięć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *